برای آینده ادبیات کودک با تحلیل گذشته برنامه‌ریزی کنیم

حمیدرضا شاه‌آبادی، نویسنده و پژوهشگر، می‌گوید: کتاب «احمد» از نخستین آثاری است که برای آموزش کودکان به سبک جدید نوشته شده و آغازگر جریانی است که در دوره مشروطه با هدف ارائه آموزش‌های نوین و شکل‌گیری مدارس جدید شروع شد.

حمیدرضا شاه‌آبادی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا). درباره جدیدترین اثرش با عنوان «احمد» که از سوی انتشارات مدرسه منتشر شده، توضیح داد: ما درهر موقعیتی در هر رشته و موضوعی نیازمند شناخت گذشته هستیم و بدون آن تصمیم‌گیری برای آینده مشکل می‌شود. در حوزه ادبیات کودک هم نیاز داریم به راه رفته پشت سرمان نگاه کنیم و با تحلیلی که نسبت به آن داریم برای آینده برنامه‌ریزی کنیم. «احمد» نیز از آثاری است که در این راستا منتشر شده است.
این نویسنده و پژوهشگر تاریخی گفت: «احمد» کتابی است به قلم عبدالرحیم بین ابوطالب تبریزی و از نخستین آثاری است که برای آموزش کودکان به سبک جدید نوشته شده و آغازگر جریانی است که در دوره مشروطه با هدف ارائه آموزش‌های نوین و شکل‌گیری مدارس جدید شروع شد.
وی افزود: البته بخش عمده‌ای از این کتاب خطاب به بزرگسالان نوشته شده است و نویسنده سعی می‌کند نظریه‌های تربیتی خودش را نیز ارائه کند و در کنار آن‌ها درباره مسائل اجتماعی و سیاسی روزگارش هم صحبت کند.
شاه‌آبادی در ادامه توضیح داد: این کتاب سوال و جوابی بین پدر و پسری است که پسر معمولا سوالات علمی مطرح می‌کند و پدرش به او پاسخ می‌دهد و بر این اساس می‌توان گفت که حالت دایره‌المعارفی دارد.
خالق «دروازه مردگان» با بیان اینکه پیش از این گزیده‌هایی از کتاب احمد، به شکل‌های مختلف و پراکنده منتشر شده بود، افزود: متن کامل کتاب قبلا منتشر نشده بود. من متن کامل هر دو جلد را جمع‌آوری، تصحیح و چاپ کردم. البته تصحیح مطالب براساس مقایسه با سایر نسخه‌های مختلف این کتاب برعهده محبوبه قاسمی بود. همچنین مقدمه‌ای هم براین کتاب نوشتم که بیش از ۶۰ صفحه شده و در آن وضعیت کودکان در دوره قاجار و زندگی‌نامه طالبوف را شرح دادم و از آنجایی که طالبوف در آن زمان تحت تاثیر کتاب «امیل» اثر ژان ژاک روسو بود، متن کتاب «احمد» را با «امیل» مقایسه کردم و شباهت‌ها و تفاوت‌ها را شرح دادم.
شاه‌آبادی گفت: این کتاب دوازدهمین جلد از مجموعه «گنجینه تاریخ ادبیات کودک و نوجوان» است که از سوی انتشارات مدرسه چاپ شده و از آثار مهم تاریخ ادبیات کودک و نوجوان محسوب می‌شود. در فاز اول ۲۰ جلد از کتاب‌های مهم تاریخ ادبیات کودکان را در قالب این مجموعه منتشر می‌کنیم و اگر با استقبال خوبی روبه‌رو شد فاز دوم این پروژه را آغاز می‌کنیم.
به گفته مدیر انتشارات مدرسه، از ویژگی‌های این مجموعه می‌توان به ایجاد تحول در نگرش نسبت به کودکان در تاریخ معاصر ایران اشاره کرد و از منابع خوب برای پژوهشگران محسوب می‌شود.
کتاب «احمد» باشمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۵۰۰ هزار ریال منتشر شده و از طریق همین سایت قابل سفارش و خریداری است.